گزارش جلسۀ هم‌اندیشی با آقای مسکنی، معاون تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی
و بازدید ایشان از تعاونی فرهنگی آموزشی راه رشد

هجدهم اردیبهشت، آقای مسکنی معاون تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای دیدار و گفتگو با اعضای هیئت‌مدیرۀ تعاونی فرهنگی آموزشی راه رشد و همچنین بازدید از این تعاونی، به ساختمان اصلیِ این مجموعه آمدند.
در ابتدا، جلسه‌ای با حضور آقای مسکنی و اعضای هیئت‌مدیره و مدیران مدارس ابتدایی و متوسطۀ تعاونی فرهنگی آموزشی راه رشد و همچنین رئیس هیئت‌مدیره خانم پابرجا و مدیرعامل خانم اصلاح‌پذیر برگزار شد.

در این جلسه و پس از خوشامدگویی به آقای مسکنی، دو تن از فارغ‌التحصیلانِ تعاونی فرهنگی و آموزشیِ راه رشد، از تجربیاتِ دورانِ تحصیلِ خود گفتند و بر فرهنگ راه رشد و اهمیتِ مطالبات و خواسته‌های دانش‌آموزان برای مسئولان مدرسه تأکید کردند.

در ادامه خانم اصلاح‌پذیر از مسائل و چالش‌ها و فرصت‌های کار در حوزۀ تعاونی و مسائل و معضلات تعاونی فرهنگی و آموزشیِ راه رشد گفتند؛ معضلاتی مانند افزایشِ ۵۷درصدیِ حقوقِ کارکنان آن‌هم در شرایط سختِ فعلی که تعاونی فرهنگی و آموزشیِ راه رشد امکانِ اجرای این مصوبه را ندارد. همچنین، معضلاتی که در بحث مالیات و تأمین اجتماعی گریبانگیرِ تعاونی‌هاست که اگر معافیت‌های مالیاتیِ نهاد تعاونی و بخشودگیِ حق کارفرما (مواردی که در قانون مصرح است و صد البته جزء حقوق اولیۀ تعاونی‌هاست) لحاظ شود، بسیاری از مشکلات تعاونی‌ها حل خواهد شد که آقای مسکنی، معاون محترم تعاون نیز ضمن تأیید و همراهی با گفته‌های ایشان، قولِ مساعدت و پیگیری دادند.

مدیرعامل تعاونی فرهنگی و آموزشی راه رشد در ادامه ضمن اشاره به الگو و تجربۀ ارزندۀ تعاونی فرهنگی و آموزشیِ راه رشد طی سه دهۀ گذشته و تأکید بر کار جمعی در تعاونی بر مبنا و محورِ تلاش و تجربۀ معلمان، توسعۀ مدلِ مدرسۀ تعاونی را نیازمندِ توجه و حمایت و همراهیِ معاونت تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دانستند. ایشان ترویجِ مدل مدرسۀ تعاونی را یک راه‌حل و راهکار جهت توسعۀ اقتصادی و الگویی برای نیل به حکمرانیِ خوب و توسعۀ پایدار برشمردند. ایشان در انتها با ابراز تأسف گفتند که الگوی تأسیس و راه‌اندازیِ مدرسۀ تعاونی را به سازمان برنامه‌وبودجه ارائه کردند و خواستند تا مدارس خالی به معلم‌ها سپرده شوند و نه به فلان شخصِ صاحبِ نفوذ و قدرت اما به طرح و برنامۀ پیشنهادشده، اعتنا و توجهی نشد.

خانم اصلاح‌پذیر از آقای مسکنی خواستند تا تعاونی فرهنگی آموزشی راه رشد نه صرفاً یک مدرسه، که الگویی نجات‌بخش برای مدارس کشور بدانند؛ جایی که کارکنان در آن صاحبِ سهم هستند و با ارزش‌های تعاونی اداره می‌شود. نهادی که با عقل زنانه و تفکر حمایتی کار می‌کند و هر چقدر در داخل کشور به آن بی‌اعتنایی و بی‌مهری شده است، همیشه در خارج از ایران نهادهای بین‌المللی آن را تحسین کرده‌اند.

آقای مسکنی، معاون تعاون ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمعِ معلمانی که خود مؤسسانِ یک تعاونیِ موفق هستند، از مدلِ تعاونیِ فرهنگی آموزشیِ راه رشد به‌عنوان یک مدلِ موفق و هوشمندانه نام بردند و ضمن ابراز موافقت با گفته‌های خانم اصلاح‌پذیر، یگانه راه‌حلِ مشکلات کشور و مسیرِ نیل به پیشرفت و توسعۀ ملی را تأسیسِ مدرسه و آموزش با الگوی درست برشمردند.

ایشان در امر آموزش، تشخیص مسئله و رسیدن به راه‌حل را گام نخست در مسیرِ طراحیِ یک مدلِ آموزشیِ موفق دانستند و افزودند که معاونت تعاونِ وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، در پی تقویتِ الگوی تعاونیِ فرهنگی آموزشیِ راه رشد در کشور است و در صدد است تا در همۀ شهرهای کشور، یک مدرسه و یک تعاونی با سبک و سیاقِ راه رشد تأسیس و راه‌اندازی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.